Lesmateriaal – Conceptueel modelleren
Conceptueel modelleren is een actieve manier om dynamisch systeemgedrag te begrijpen en beschrijven zonder gebruik te maken van numerieke informatie en wiskundige verbanden. Door het maken van het model krijgen leerlingen inzicht in het specifieke biologische systeem (melatonineregulatie) en leren ze tevens algemene systeemprincipes, zoals verschillende typen causale verbanden en feedback, die essentieel zijn voor het begrijpen van complexe systemen.
Dit lesmateriaal is geschikt voor de bovenbouw van het voorgezet onderwijs en het hoger onderwijs.
Les over de regulatie van het circadiane ritme (klokgenen)
In deze les leren leerlingen over het circadiane ritme door het maken van een conceptueel model met de software DynaLearn.
De circadiane klok regelt het 24-uursritme van biologische processen in ons lichaam, zoals slaap, hormoonproductie en stofwisseling. De centrale circadiaanse klok bevindt zich in de suprachiasmatische nucleus (SCN), een klein gebied in de hypothalamus. Deze klok wordt aangedreven door klokgenen, zoals CLOCK, BMAL1, PER en CRY. Deze genen werken samen in een feedbacklus om de ritmische expressie van genen te reguleren die betrokken zijn bij belangrijke fysiologische processen.
Lesmateriaal klokgenen
Software-instructies
Les over de regulatie van het hormoon melatonine in
het menselijk lichaam
het menselijk lichaam
In deze workshop demonstreren we lesmateriaal ontwikkeld in het kader van het BioClock-Consortium, een interdisciplinair onderzoeksproject waarin de wisselwerking tussen de biologische klok van mensen, planten en dieren en de wereld om ons heen centraal staat.
Je maakt kennis met hoe leerlingen een conceptueel model kunnen maken van melatonineregulatie met de software DynaLearn. Melatonine is een hormoon dat ritmisch wordt geproduceerd met een cyclus van ongeveer 24 uur.
Leerlingen bouwen stap voor stap een model dat de processen in de hersenen beschrijft die verantwoordelijk zijn voor de regulatie van melatonine, zoals de suprachiasmatische nucleus (SCN) en de paraventriculaire nucleus (PVN). Ze leren hoe de SCN het 24-uursritme van het lichaam reguleert en hoe dit de productie van melatonine beïnvloedt via de omzetting van het hormoon serotonine door het enzym AANAT.
Lesmateriaal melatonine


